nieuwsbrief januari 2021

19-01-2021 - Beweeg Bewuster
Nieuwsbrief januari 2021- Langer of korter slapen door Corona?
 
 

We slapen langer sinds Corona; 'Veel gezonder om later op te staan zonder wekker.'

Zo kopte RTL nieuws deze week. Nu veel mensen niet meer naar hun werk mogen, kunnen zij 's ochtends langer slapen. Dat is goed voor onze gezondheid.

Echter ik hoor ook heel veel andere geluiden zoals;
* ik ga veel te laat naar bed
* ik word veel te vroeg wakker
* tussen drie en vier lig ik standaard te piekeren
* mijn kinderen hebben zoveel moeite met inslapen 's avonds
* ik ben moe, futloos, voel me depri....
* op de bank val ik bijna in slaap maar zodra ik in bed lig ben ik klaar wakker

Als ik dan verder vraag, blijken er bij volwassenen veel kopzorgen te zijn. Piekeren over gezondheid, financien, werk, etc. Daarnaast komt men minder buiten en sporten mag ook al niet.

Kinderen (vooral pubers) blijken amper buiten te komen, heel weinig te bewegen, hele dagen achter beeldschermen door te brengen (al dan niet voor school). 

Wanneer ik ze uitleg dat we daglicht nodig hebben om voldoende melatonine te kunnen aanmaken. Dat beweging en buitenlucht ervoor zorgt dat je moe genoeg bent 's avonds (ook lichamelijk), dat computerschermen (blauw)licht uitstralen en je brein bij veel licht denkt dat het dag is en dus actief blijft, begrijpen ze waarom bepaalde dingen niet handig zijn. Zeker bij kinderen vanaf een jaar of 10  blijkt die uitleg (van een professional) enorm effectief. De oefeningen ter ontspanning vinden ze leuk en leren ze hun rust (terug) te vinden.

Daarnaast zijn er allerlei biologische processen die je kunt stimuleren. Zeker ook als volwassene (met stress). Leer je hoofd leeg maken, leer ontspannen, leer je piekermomenten te doseren. Piekeren in de nacht is niet adequaat. Je komt zelden tot een oplossing en problemen lijken groter dan overdag.

Herken je dit? Dat je 's ochtends denkt: "Heb ik me daar vannacht nou zo druk over gemaakt?!" Biologisch gezien heel verklaarbaar. Het stukje van je hersenen waar ons relativeringsvermogen zit, werkt 's nachts ook minder. 
Maar hoe zet je dat uit? Daar zijn oefeningen voor!

Wil jij nog veel meer weten en leren over slaap? Bijvoorbeeld wat jouw bioritme is, hoe laat je naar bed zou moeten gaan en zou moeten opstaan, hoe vaak je wakker hoort te zijn 's nachts, hoe je slaap belemmerende gedachten de baas wordt enz. Maak een afspraak. Voor jou of voor je kind (vanaf 12 maanden). 

Kijk voor meer info op www.slaapoefentherapie.nl

Zorg goed voor jezelf (en voor elkaar). Juist in deze moeilijke, onzekere tijden. Als je goed slaapt, kun je je zorgen (hoe groot ook) beter aan.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!
 

 

Volg ons nu ook via  
    

Nieuwsbrief 

Klik hieronder om de Beweeg Bewuster 
nieuwsbrief te ontvangen